Ämbetsbevis och släktutredningar

Hangö svenska församling och Hangon suomalainen seurakunta hör till Kustens och Ålands centralregister.
Centralregistret skriver landsomfattande ämbetsbevis. Om det gäller släktutredning för t.ex. bouppteckning för en avliden som hela sitt liv hört till kyrkan, räcker det att beställa den från centralregistret och de kan skriva ut ämbetsbeviset för den avlidnas hela livstid.

• Ämbetsbevis för olika lagstadgade ändamål. De vanligaste är till bouppteckning, bankärenden och lagfarter (ca 3 veckors leveranstid)
  • Lever-intyg är ett ämbetsbevis som är kortfattat och endast innehåller huvudpersonens  grunddata och den viktiga uppgiften att personen lever och var man just nu är skriven (fås inom några dagar)
  • Ämbetsbevis för släktforskning  (längre leveranstid)

Den evangelisk-lutherska kyrkan har öppnat en e-tjänst där privatpersoner på ett datasäkert sätt kan beställa ovan nämnda ämbetsbevis via den här länken:

Beställ elektroniskt ämbetsbevis on-line via suomi.fiÖppna länk i ny flik

Företag och organisationer med FO-nummer gör en beställning genom att man fyller i nedanstående webblankett.

Beställ ämbetsbevis via webblankett

Telefonnummer för beställningar är: 040 759 1204. Beställningar via telefon tas emot onsdagar kl. 12.15-14 och de övriga vardagarna kl. 9-11. och kl. 12.15-14.

Beställda ämbetsbevis postas eller sänds med krypterad e-post.

Släktforskning

Släktforskare betjänas av centralregistret som utfärdar avgiftsbelagda intyg för släktforskning.

Mera information om släktforskning från centralregistret får du via denna länkÖppna länk i ny flik